ΚΑΤΑΤΕΘΕΙΜΕΝΟ στην ΑΝΩΤΑΤΗ ΣΧΟΛΗ ΚΑΛΩΝ ΤΕΧΝΩΝ
ΟΝΟΜΑ: Αικατερίνη
Αθανασίου
ΤΜΗΜΑ: ΤΕΤ
ΤΟΜΕΑΣ: Γλυπτικής
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ: Γ’ Εργαστήριο
Γλυπτικής
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑΚΟ ΜΑΘΗΜΑ: «Εργονομία
εικαστικών εγκαταστάσεων σε μη αστικά τοπία»
ΜΑΘΗΜΑ: Η Τέχνη στην
Ανθρωπόκαινο εποχή
Εισαγωγή – Θεωρητικό Πλαίσιο Anthropoceneart
Η διδασκαλία και η
καλλιτεχνική πρακτική οργανώνονται γύρω από την έννοια του Ανθρωποκαίνου.
ΕΥΡΩΠΑΪΚΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ
ERASMUS BIP
The Essence of a Place – Cluj (2025)
Κεντρικός Φορέας: Universitatea de Artă și
Design din Cluj-Napoca (RO CLUJNAP06, OID E10088869)
Συνεργαζόμενοι Φορείς:
– Ανωτάτη Σχολή Καλών
Τεχνών (ΑΣΚΤ), Ελλάδα
– Accademia di Brera - Milano, Ιταλία
– École nationale supérieure d'art de Dijon,
Γαλλία
Συντονιστής: Reader PhD Andrei Budescu
Θεματικός άξονας:
Φωτογραφική αφήγηση και ταυτότητα τόπου
Sign of the Sing – Hydra/ASFA (2024–2025)
Συμμετοχή φοιτητών,
επιτελέσεις.
Κωδικός έργου:
2023-1-EL01-KA131-HED-000118746-3
Διοργανωτής φορέας:
Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών (Ελλάδα)
Συνεργαζόμενοι φορείς: Accademia di Belle Arti di Brera
(Italy)
Universitatea
de Arta si Design din Cluj-Napoca (Romania).
Διάρκεια φυσικής
κινητικότητας: 2 – 15 Ιουλίου 2025
Erasmus+ BIP 2024-2025
Sign of the Sing
Signs are
symbolic portals to memory and meaning. We, meaning-making creatures, attach
meaning to the signs around us, hoping to understand both others and our own
existence. This identity formation is dynamic and fluid, culturally charged and
deeply personal.
1. Προετοιμασία και
διαδικτυακό σκέλος
Η δράση προετοιμάστηκε
κατά την διάρκεια ολόκληρου του ακαδημαϊκού έτους 2024–2025. Στο διάστημα αυτό
πραγματοποιήθηκαν διαδικτυακές συναντήσεις, ενημερώσεις και σεμινάρια
προετοιμασίας, αρχικά με τους Έλληνες φοιτητές και στο τελικό στάδιο όπου πλέον
είχαν καθοριστεί και συμφωνήσει οι εταίροι το πλαίσιο του προγράμματος, με τους
συνεργαζόμενους φορείς. Στις διαδικτυακές συναντήσεις συμμετείχαν διδάσκοντες
και φοιτητές και από τα τρία Ιδρύματα.
Ο στόχος της διαδικτυακής
φάσης ήταν:
να αναπτυχθεί αρχικά ένας
κοινός θεωρητικός και παιδαγωγικός άξονας, να τεθούν τα πρώτα ερευνητικά
ερωτήματα, ως προς την σημασία της έννοιας: “του σημείου που καλεί” και πως
αυτό μπορεί να υλοποιηθεί ως πράξη του καλλιτεχνικού έργου ή πώς μπορεί μια γλυπτική
πράξη να παρουσιαστεί σε θεατρικό χώρο και να μεταδοθεί σε προσκεκλημένους
θεατές από όλο τον κόσμο (επιλέγοντας κατά κύριο λόγο την θέασή τους από τις
συνεργαζόμενες χώρες). Μελετήθηκε η χρήση live streaming ως εργαλείου διάχυσης,
που επιτρέπει σε έργα να ταξιδεύουν χωρίς το βάρος και το κόστος της φυσικής
μεταφοράς.
Με αυτόν τον τρόπο, όταν
οι φοιτητές συναντήθηκαν στην Ελλάδα, είχαν ήδη εισαχθεί στο θέμα και είχαν
προετοιμάσει ιδέες, σκίτσα και πειραματισμούς.
---
2. Δια ζώσης σκέλος –
Ύδρα (2–12 Ιουλίου)
Το πρώτο μέρος της
φυσικής κινητικότητας έλαβε χώρα στην Ύδρα, έναν τόπο με έντονη πολιτιστική και
ιστορική ταυτότητα, όπου ο σταθμός της ΑΣΚΤ ως ο τόπος που φιλοξένησε το
Project, λειτούργησε ως εργαστήριο έμπνευσης, ολοκλήρωσης και υλοποίησης όλων
των ιδεών κάθε φοιτητή ατομικά και συλλογικά.
Συμμετείχαν 20 φοιτητές
και 3 διδάσκοντες/εκπαιδευτές.
Κάθε ημέρα περιλάμβανε
εργαστήρια, συζητήσεις και πρακτική δημιουργία.
Οι φοιτητές δούλεψαν σε
μικτές ομάδες, ώστε να ενισχυθεί ο διαπολιτισμικός διάλογος.
Η θεματική επικεντρώθηκε
στη σχέση γλυπτικής, μύθου και φύσης, και πώς αυτά ως σημεία στο χώρο, ηχούν
και μεταφέρονται στη σκηνή μέσω του σώματος, της παρουσίας, της υλικότητας και
του video.
Η ουσία της δράσης ήταν
να μετατοπιστεί το ενδιαφέρον από το “αντικείμενο” στο βίωμα του έργου. Έτσι,
δημιουργήθηκαν πρωτότυπα projects που αντλούσαν έμπνευση αφ’ ενός από τον χώρο
καθώς και μύθους ατομικούς, αστικούς ή παραδοσιακούς που μετέφερε ο κάθε ένας
από την πατρίδα του.
---
3. Δια ζώσης σκέλος –
Αθήνα (13–15 Ιουλίου)
Το δεύτερο μέρος
πραγματοποιήθηκε στο Θέατρο της ΑΣΚΤ.
13 Ιουλίου: επιστροφή από
την Ύδρα, συγκέντρωση και αρχική δομήση των έργων, στην σκηνή.
Φώτα, Βιντεογράφηση,
τεχνικές Live Streaming: Μπουρελιάς
14 Ιουλίου: σκηνοθετική
και τεχνική δόμηση, πρόβες με πλήρη χρήση του χώρου και των τεχνολογιών.
15 Ιουλίου: τελική
παρουσίαση – μια συλλογική περφόρμανς που περιλάμβανε γλυπτικές παρεμβάσεις,
ζωντανή δράση και ταυτόχρονη διαδικτυακή μετάδοση με παρακολούθηση από 450
θεατές.
Η παρουσίαση αποτέλεσε το
αποκορύφωμα της εργασίας: οι φοιτητές είδαν τα έργα τους να αποκτούν μορφή σε
σκηνικό περιβάλλον και να προβάλλονται σε διεθνές κοινό μέσω του live
streaming.
---
4. Αποτελέσματα
Καλλιτεχνικά:
δημιουργήθηκαν έργα που συνδύασαν γλυπτική, περφόρμανς και τεχνολογία,
ξεπερνώντας το παραδοσιακό όριο της έκθεσης.
Εκπαιδευτικά: οι φοιτητές
ανέπτυξαν δεξιότητες συνεργασίας, πειραματισμού και κριτικής σκέψης, συνδέοντας
θεωρία και πράξη.
Παιδαγωγικά: δοκιμάστηκε
ένα νέο μοντέλο διδασκαλίας που βασίζεται στη συλλογική εμπειρία, στη συνύπαρξη
διαφορετικών εθνικών και πολιτισμικών ταυτοτήτων, και στη χρήση της τεχνολογίας
ως εκπαιδευτικού εργαλείου.
Διάχυση: το live
streaming επέτρεψε σε κοινό εκτός Ελλάδας να παρακολουθήσει το έργο, ενώ η
τεκμηρίωση (φωτογραφίες, βίντεο) διαμοιράστηκε στα συνεργαζόμενα Ιδρύματα.
Συντονίστρια: Αικατερίνη Αθανασίου
Τοπικές συνεργασίες:
– Καλλιτεχνικός Σταθμός
Ύδρας
– Τοπική Κοινότητα Ύδρας
Θεματικός άξονας: Performance, τοπιακή
αφήγηση, συλλογική μνήμη
Hydra – Esercizi di luogo (2022–2023)
Κεντρικός Φορέας: ΑΣΚΤ
Συνεργαζόμενοι φορείς:
- Athens
School of Fine Arts (Athens - Greece)
-Faculdade
de Belas-Artes da Universidade de Lisboa (Portugal),
-Accademia
di Belle Arti di Carrara (Italy)
Virtual
component starting 10/04/2022, ending 25/12/2022. Physical component starting10/10/2022,
ending 25/10/2022
Συντονίστρια: Αικατερίνη Αθανασίου
Περιγραφή: Άσκηση τόπου, υλικότητα,
γεωμορφολογία.
Μαθήματα & ECTS: Sculpture, Cyber Art, Bioeconomy κ.ά.
Field Recording on Lesbos
(2022)
Εργαστήριο, πεδία,
συνεργασίες.
• Erasmus BIP – “Field Recording on Lesbos” (2022)
Κεντρικός Φορέας: Πανεπιστήμιο
Αιγαίου – ΑΣΚΤ: Αικατερίνη Αθανασίου
Συνεργαζόμενοι Φορείς:
– Technische Hochschule Nürnberg (Γερμανία)
– Goethe-Universität Frankfurt (Γερμανία)
– Universität für angewandte Kunst Wien
(Αυστρία)
Τοπικοί Φορείς Πεδίου:
– Δήμος Μυτιλήνης
– Τοπικές κοινότητες και
συνεργαζόμενοι ερευνητές από το Τμήμα Κοινωνικής Ανθρωπολογίας και Ιστορίας ...
Θεματικός άξονας: Ηχητική
ανθρωπολογία και affective methods
Σεμινάρια / Ημερίδες /
Συνέδρια – Ομιλίες
2022
– Goethe Universität Frankfurt, Institut für Ethnologie
Ομιλία: Cancel Culture – Αποικιοκρατισμός ή Ευαισθησία
για τον Συνάνθρωπο;
Σύντομη παρέμβαση για τη «κρυφοαποικιοκρατική ένταση» στις σύγχρονες πρακτικές
δημόσιας λογοδοσίας. Η εισήγηση ανέδειξε τη διπλή λειτουργία της cancel culture
ως μηχανισμού κοινωνικής προστασίας αλλά και αναπαραγωγής συγκαλυμμένων μορφών
εξουσίας, τονίζοντας τον ρόλο της τέχνης ως πεδίου κριτικής, φροντίδας και
επανενεργοποίησης της συλλογικής μνήμης.
2025
– Université Paris 8 & Πανεπιστήμιο Αιγαίου
ERUA Travelling
Seminar “Gender, Health, and the Body”
Παρουσίαση: Homelessness & Ergonomics of Railway Stations
Προσκεκλημένη ομιλήτρια σε διεθνές κινητό σεμινάριο. Παρουσίαση ανθρωπολογικής
έρευνας πάνω στην εργονομία υποστήριξης αστέγων στους σιδηροδρομικούς σταθμούς
του Παρισιού, με έμφαση:
- στις χωρικές πρακτικές επιβίωσης,
- στη σχέση σώματος και υποδομών,
- στον σταθμό ως καταφύγιο και μη-τόπο,
- στην επισφάλεια ως χωρική εμπειρία.
ΕΚΘΕΣΕΙΣ
• 2025 – Φωτογραφική
Έκθεση Erasmus BIP | Cluj-Napoca
• Συμμετοχή με τρεις
φωτογραφίες: “Couples on the Board”. Έκθεση:
3 Νοεμβρίου 2025.
Ανάλυση: Η συμμετοχή
ανέδειξε την ταυτότητα τόπου μέσα από την άμεση φωτογραφική αποτύπωση χωρίς
ψηφιακή επεξεργασία, ως επέκταση της βιωματικής καλλιτεχνικής έρευνας.
2023 –
SWISSARTEXPO, ARTBOX.PROJECT Zurich 4.0
Ημερομηνίες: 31 Αυγούστου – 4 Σεπτεμβρίου 2023
Τόπος: Zürich Hauptbahnhof, Switzerland
Έργο: father is dead
Φορέας: ARTBOX.Projects / SWISSARTEXPO
Τύπος συμμετοχής: Διεθνής εικαστική έκθεση – προβολή έργου
σε μεγάλη ψηφιακή οθόνη.
Το έργο father is dead
παρουσιάστηκε στο πλαίσιο του ARTBOX.PROJECT Zurich 4.0, σε μία από τις
μεγαλύτερες διεθνείς εκθέσεις σύγχρονης τέχνης στον κεντρικό σταθμό της Ζυρίχης,
υψηλής επισκεψιμότητας και το έργο έλαβε
θετική απήχηση από διοργανωτές και
κοινό.
• 2022 – Έκθεση The Art of Anthropocene |
Ξενοδοχείο Μπάγκειον
• Διοργάνωση έκθεσης
τεσσάρων φοιτητών
Ανάλυση: Η έκθεση
αποτέλεσε ένα από τα πρώτα δημόσια βήματα του έργου πεδίου: Anthropocene, συνδυάζοντας
τοπιακή έρευνα και περιβαλλοντικό στοχασμό.
• 2022 – Πάρκο Εφήμερης
Γλυπτικής | Λίμνη Πλαστήρα
Ανάλυση: Το πεδίο
λειτουργεί ως ζωντανό εργαστήριο γλυπτικής και συλλογικής εγκατάστασης.
WORKSHOPS
• 2025 – Workshop Τεχνητής
Νοημοσύνης – Καλλιτεχνικός Σταθμός Ύδρας
• Με καλεσμένους: Bardakos, Ζάννος, Blondel, Parker
Ανάλυση: Η δράση συνέδεσε
τον πειραματισμό με AI με τις σύγχρονες καλλιτεχνικές προσεγγίσεις.
• 2024 – The Art of Anthropocene 3 –
Workshops & Πεδίο Θέρμο
Ανάλυση: Εστίαση σε
επανάχρηση υλικών, περιβαλλοντική ευαισθησία και διάλογο με τον δημόσιο
επαρχιακό χώρο.
• 2023 – Anthropocene Project – Προετοιμασία
Λίμνης Πλαστήρα
Ανάλυση: Έρευνα πάνω σε
υλικά τοπίου και τη μεταστροφή τους· το πεδίο ανεστάλη λόγω έλλειψης
χρηματοδότησης.
• 2022 – Field Recording on Lesbos –
Erasmus BIP
Ανάλυση: Διεπιστημονική
ηχητική έρευνα σε πέντε πόλεις με τελικό πεδίο Μυτιλήνης.
• 2022 – Οργάνωση 1ου Erasmus BIP – ΑΣΚΤ
Ανάλυση: Συμμετοχή 25
φοιτητών, διεθνής συνεργασία και επιτόπια εμπειρία στην Ύδρα.
ΔΙΑΤΜΗΜΑΤΙΚΕΣ / ΔΙ-ΙΔΡΥΜΑΤΙΚΕΣ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΕΣ
• 2025 – Universitatea de Artă și Design
din Cluj-Napoca – BIP “The Essence of a Place”
Ανάλυση: Η συνεργασία
ενίσχυσε τη διεθνή ακαδημαϊκή κινητικότητα και την οπτική έρευνα σε αστικό
περιβάλλον.
• 2024 – Accademia di Belle Arti di Carrara
– β΄εξάμηνο: Διδασκαλία
Ανάλυση: Συμβολή στη
γλυπτική εκπαίδευση και στο έργο “The Sing of the Song”.
• 2023–2025 – Γεωπονικό
Πανεπιστήμιο Αθηνών – Αρχιτεκτονική Τοπίου
Ανάλυση: Διερεύνηση Land Art και οικολογικού
σχεδιασμού με μεθοδολογίες που
αντλήθηκαν από: τη συνεργασία με το μεταπτυχιακό τμήμα της Γεωπονικής:
Αρχιτεκτονική τοπίου.
ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΕΣ ΜΕ ΦΟΡΕΙΣ
• Ίδρυμα Μιχάλης
Κακογιάννης – Τοτεμική γλυπτική
Ανάλυση: Σύνδεση
γλυπτικής πρακτικής με θεατρική σκηνή εκκινώντας την έννοια «ritual» και την σημασία της στην σύγχρονη τέχνη και την σύγχρονη εκδοχή και
συνέχεια στην τέχνη της «performance».
• Το Φωλίδι – Μουζάκι – Land Art Εργαστήριο
Ανάλυση: Πεδίο βιωματικής
εργασίας και οικολογικού διαλόγου.
5. ΔΙΑΛΕΞΕΙΣ / ΟΜΙΛΙΕΣ
• 16 Ιουλίου 2025 –
Συζήτηση με Κλίτσα Αντωνίου – Ύδρα – BIP Sign of the Sing
Ανάλυση: Δημιουργικός
διάλογος για τη σύγχρονη διεθνή σκηνή με
ενσωματώσεις Ελλάδας–Κύπρου και την αποτίμηση των έργων των συμμετεχόντων φοιτητών.
• 19 Μαΐου 2025 –
Πετρούπολη, καφέ «Το Ποικίλο»
Τίτλος εκδήλωσης: Συζήτηση για την Αρχιτεκτονική Τοπίου, την
Καλλιτεχνική Περιήγηση και την Επανάχρηση
Ομιλητές –
Προσκεκλημένοι:
- Αντώνης Μαυρόπουλος – περιβαλλοντικός
μηχανικός, ειδικός στη διαχείριση πόρων και κυκλική οικονομία
- Αγγελική Παρασκευοπούλου – αρχιτέκτων τοπίου
- Αλέκος Μπουρελιάς – εικαστικός / βίντεο &
φωτογραφία
Περιγραφή:
Η εκδήλωση οργανώθηκε στο πλαίσιο της ερευνητικής και καλλιτεχνικής εργασίας
για την Ανθρωπόκαινο και τη σχέση τέχνης–τοπίου. Μέσα από τις εισηγήσεις και
τον ανοιχτό διάλογο με το κοινό, συζητήθηκαν ζητήματα επανάχρησης υλικών και
χώρων, καλλιτεχνικής περιήγησης στον αστικό ιστό και τρόποι εμπλοκής των
κοινοτήτων σε οικολογικές και πολιτισμικές παρεμβάσεις.
• Sofia
Simaki /emmanuil benaki 146b. Κατά την διάρκεια των 3 παρουσιάσεων Φεβ. – Μαρ.
στο Pure, 2024 συμμετείχε, ως guest στον διάλογο, η απόφοιτός μας Μαρκέλλα
Ξυλογιαννοπούλου, Markella Ksilogiannopoulou με το
έργο: ‘Ride or Die’. Την είδαμε να αναπτύσσεται στην πρωτότυπη
πτυχιακή εργασία της, που παρουσίασε με αυτόν τον τίτλο στην ΑΣΚΤ. Ανέδειξε
έναν άλλο τρόπο - αισθητική προσέγγιση. Κινούμενη παρά ταύτα, στην άλλη πλευρά
του ίδιου φάσματος, όσον αφορά την "Pure"
συνθήκη. Την ευχαριστώ πολύ για την θερμή αποδοχή της στην πρόσκλησή μου! Σε
μια κοινή εξερεύνηση, αφενός των παρουσιάσεων των Νίνα, Λυδία και Έλλη αλλά και
ξεδιπλώνοντας το εξαίρετο κείμενο που συνόδευσε την πτυχιακή της.
• 24 Νοεμβρίου 2023 –
Διάλεξη: “AI Ragdoll Rollercoaster” – Δημήτρης Αγαθόπουλος
Ανάλυση: Εισαγωγή
φοιτητών σε πειραματικές τεχνολογίες AI.
ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΕΙΣ – ΠΑΡΑΣΤΑΣΕΙΣ
• 14–15 Ιουλίου 2025 –
Παρουσίαση έργων Erasmus BIP “Sign of the Sing” – Θέατρο ΑΣΚΤ
• Διδάσκοντες: Αθανασίου,
Κόζαρης, Berte
• Livestream: Ανδρέας
Τσανκαρίδης – Βίντεο: Χρήστος Μπουρελιάς – Κείμενα: Λιζέτα Παπαδάκη
Ανάλυση: Σύνθεση εικόνων,
σκιών, ήχων και σημείων που συλλέχθηκαν στην Ύδρα. Το έργο λειτούργησε ως
ενστικτώδες πείραμα συνέχισης της βιωμένης εμπειρίας, ενεργοποιώντας συλλογική
και συγκινησιακή συντονία. Σχεδιασμός Οργάνωση: Κατερίνα Αθανασίου
• PURE / Τρεις Νέες
Καλλιτέχνιδες – Ghostwriter Series – 18 Φεβ.–5 Μαρτίου 2024
Ανάλυση: Η Αθανασίου προσκάλεσε τρεις φοιτήτριες σε διάλογο για την αυθεντικότητα, την καλλιτεχνική ωρίμανση και την άγρια πλευρά της δημιουργικής διαδικασίας.
ΕΘΕΛΟΝΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΕΙΣ
• Mentoring φοιτητών Erasmus & Anthropocene
Ανάλυση: Υποστήριξη
καλλιτεχνικής πορείας και συμμετοχής σε διεθνή προγράμματα.
ΑΛΛΟ
• 2025 – Μεταπτυχιακό
Κοινωνικής Ανθρωπολογίας – Πανεπιστήμιο Αιγαίου
Ανάλυση: Εμβάθυνση στο
θεωρητικό υπόβαθρο που ενισχύει τη διεπιστημονικότητα της κ
2022 – Δημοσιεύσεις Days of Art in Greece
https://sculpturekateathanasiou.blogspot.com/p/cv-workshops-erasmus.html
https://www.facebook.com/anthropocenecommunitiesart
Pure /2024 Τρεις νέες καλλιτέχνιδες
Η Κατερίνα Αθανασίου από
το Γ’ Εργαστήριο Γλυπτικής στην πρόσκληση της σειράς διαλόγων Ghostwriter
καλεί σε διάλογο τρεις
νέες φοιτήτριες της Α.Σ.Κ.Τ. ως μια προοπτική στο πεδίο της τέχνης.
Συχνά στην Α.Σ.Κ.Τ.,
εμφανίζονται κάποια πολύ νεαρά παιδιά που υπερασπίζονται με ρίσκο ένα σύστημα
πολύ κεντρικά δικό τους.
Έχουν έναν ισχυρό λόγο.
Θυμίζουν κάποια μέρη του κήπου άγρια, την άγρια πλευρά του κήπου, που δεν σου
επιτρέπει να εισέλθεις στον χώρο του, ίσως ούτε καν χωράς να περάσεις.
Συνήθως έχουν πλήρη και
καθαρή συνείδηση περί της προάσπισης του χώρου τους και έναν pure ρομαντισμό.
Όπως και ο Φίλιπ, ο ήρωας
της ταινίας του Wenders ετσι και αυτοί οι νέοι καλλιτέχνες ζουν την πόλη ως
πηγή έμπνευσης και πειραματισμού. Αναδεικνύουν τον ανθρώπινο εσωτερικό κόσμο,
αναζητώντας την αλήθεια και την αυθεντικότητα μέσα από τις δημιουργικές τους
διαδικασίες.
Οι παρουσιάσεις ξεκινούν
με το έργο της Νίνας, 18 -20 φεβρουαρίου, ακολουθεί η Λυδία Μητσογιάννη, 25 -27
Φεβρουαρίου και ολοκληρώνονται με το έργο της Έλλης Λεβεντέρη, 3-5 Μαρτίου.
Ο χώρος θα είναι
επισκέψιμος 18:00-21:00.
https://www.facebook.com/events/3721281211528676
https://www.facebook.com/events/1156106179132858
https://www.facebook.com/events/1081573543095315
Τα έργα που δημιούργησαν
στην Ύδρα οι φοιτήτ(ρι)ες που συμμετείχαν στο πρόγραμμα Erasmus BIP "Sign
of the Sing", παρουσιάστηκαν στο Θέατρο της ΑΣΚΤ στις 14 και 15 Ιουλίου.
Η παρουσίαση των έργων
αποτελεί τη σύνθεση όσων εκείνοι συνέλλεξαν -των εικόνων, των σκιών, των ήχων ή
της σιωπής, των χωρικών ή των εικαστικών, των παράδοξων σημείων-
ως ενστικτώδες πείραμα
για τη συνέχιση της βιωμένης εμπειρίας, που ενεργοποιεί τη συγκινησιακή και
συλλογική συντονία και διαμορφώνει αφηγήσεις και την αίσθηση του ανήκειν.
The
artworks created in Hydra by the students who participated in the Erasmus BIP
programme "Sign of the Sing", were presented at the ASFA Theatre on
14 and 15 July.
The
presentation of the students' artworks is the synthesis of what they collected
- images, shadows, sounds, silence, spatial, visual, paradoxical signs -
as an
instinctive experiment for the continuation of lived experience,
that
activates emotional and collective synchronicity
and shapes
narratives and the sense of belonging.
Συμμετέχουσες/-οντες
φοιτητ(ρι)ές:
(Με τη σειρά που
παρουσιάζονται στη σκηνή του Θεάτρου της Α.Σ.Κ.Τ.)
Μέρος 1ο:
1. Chiara
Bertasini (IT) & Adriana Ribalcenco (IT), Cloudless over Hydra
2. Ilie
Cojocaru (RO), Primal
3. Giulia
Ballabio (IT), Communion
4. Λήδα Αλεξοπούλου (GR), Into the sea
5. Angelo
Marcuccio (IT), The Landing at Hydra
6.
Georgiana-Patricia Jucan (RO), Island, nature and human
7. Ευθύμης
Γρόνθος (GR), Γεμιστά
8. Lisa
Galiussi (IT), Mi molesta
9. Ana
Selena Prodan (RO), Frequencyαλλιτεχνικής πρακτικής.
Φωτογραφικά άλμπουμ:
https://photos.app.goo.gl/vJ7BWAFXtDrCJmvX7
https://photos.app.goo.gl/2hBxevi1Yfm6vyCX9
https://photos.app.goo.gl/u8KiqxUY7jXQ98hz5
Σύνοψη Θεωρητικών &
Ερευνητικών Συνεισφορών (2022–2025)
Το σύνολο των ομιλιών,
συνεδρίων, παρουσιάσεων, επιτελέσεων και διεθνών συνεργασιών που αναπτύχθηκαν
την περίοδο 2022–2025 συνθέτουν ένα συνεκτικό θεωρητικό πεδίο το οποίο κινείται
μεταξύ τέχνης, ανθρωπολογίας, οικολογίας και κοινωνικής θεωρίας.
Οι κύριες θεματικές που διατρέχουν το έργο της Αθανασίου είναι:
1. Τέχνη στην εποχή
του Ανθρωποκαίνου (Anthropoceneart)
Η τέχνη προσεγγίζεται ως
πεδίο οικολογικής μνήμης και περιβαλλοντικής επιβίωσης.
Σε πλήθος workshops, επιτόπιων δράσεων και μαθημάτων (Λίμνη Πλαστήρα, Θέρμο,
Ύδρα, Cluj, Carrara), η υλικότητα, ο τόπος και το σώμα αποτελούν βασικούς
φορείς κατανόησης του σύγχρονου πλανητικού τραύματος.
2.
Σώμα–Τόπος–Υλικότητα
Τα μαθήματα και οι
διεθνείς δράσεις (Hydra BIP, Lesbos Field Recording, AI Workshops) εστιάζουν
στη σχέση του σώματος με το φυσικό περιβάλλον, το τοπίο και τη χωρική εμπειρία.
Η γλυπτική εντάσσεται ως διαδικασία συνάντησης, ενεργοποίησης και κριτικής του
χώρου.
3. Κοινωνική
ευαλωτότητα & υποδομές
Η συμβολή στο ERUA
Travelling Seminar (Paris 8, 2025) ανέδειξε τις χωρικές πρακτικές επιβίωσης
αστέγων στους σιδηροδρομικούς σταθμούς — συνδέοντας εργονομία, σωμάτων και
αστικών υποδομών.
Ενισχύεται η άποψη ότι ο χώρος δεν είναι ουδέτερο πεδίο, αλλά κοινωνικά
φορτισμένη συνθήκη.
4. Αποικιοκρατία,
Μνήμη & Cancel Culture
Η διάλεξη στη Frankfurt
Goethe Universität (2022) εισήγαγε την έννοια της «κρυφοαποικιοκρατικής
έντασης» μέσα στις σύγχρονες ηθικές δομές λογοδοσίας, φωτίζοντας τη διττή φύση
της cancel culture.
Η τέχνη αναδεικνύεται ως εργαλείο απο-αποικιοποίησης και αναστοχασμού.
5. Τεχνολογία, Τεχνητή
Νοημοσύνη & Νέες πρακτικές τέχνης
Η συμμετοχή στα workshops
της Ύδρας (AI – Art) και η επιμέλεια των δράσεων στο “Sign of the Sing”
υπογραμμίζουν τη σημασία της τεχνολογίας στην επιτέλεση, στη χωρική εμπειρία
και στη σύγχρονη αφήγηση.
6. Τελετουργία,
Επιτέλεση και η Αναδυόμενη Σωματική Ιεροτελεστία στην Τέχνη
Η πρόσφατη πρακτική που
αναπτύχθηκε στην Ύδρα, στο πλαίσιο του Sign of the Sing, εισάγει έναν
νέο άξονα ερευνητικής προσέγγισης: τη τελετουργική επιτέλεση (ritual
performance) ως διαδικασία καλλιτεχνικής ενεργοποίησης.
Στο έργο, η πράξη του καλλιτέχνη δεν παραμένει απλώς ένα αισθητικό γεγονός αλλά
μετασχηματίζεται σε λειτουργική, σχεδόν θρησκευτική εμπειρία, όπου το
σώμα αναλαμβάνει τον ρόλο μεσολαβητή ανάμεσα στον τόπο, τη μνήμη και το
συμβολικό φορτίο των υλικών.
Η Ύδρα αποτέλεσε το
σημείο εκκίνησης για αυτή τη διερεύνηση: το νησί ως κατώφλι, οι φυσικές
του γραμμές, οι μετατοπίσεις φωτός και σκιάς, η σιωπή και ο ήχος, ενεργοποίησαν
μια μορφή επιτέλεσης που λειτουργεί ως προσωπική αλλά και συλλογική
τελετουργική σύναξη.
Το ritual δεν εννοείται εδώ ως αναβίωση αρχέγονης πρακτικής, αλλά ως σύγχρονη
μορφή ενσώματης γνώσης, όπου το άτομο “τελεί” την τέχνη ως πράξη
νοηματοδότησης, αυτογνωσίας και κοινωνικής συντονίας.
Αυτή η διάσταση ανοίγει
ένα νέο πεδίο
τη τέχνη ως λειτουργία, η γλυπτική ως τελετουργική πράξη, και ο
τόπος ως ενεργός συντελεστής στο μεταιχμιακό αυτό γεγονός. Συντονίζει και
προτείνει: Κατερίνα Αθανασίου
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου